Holdbeskrivelse

Lørdag d. 22. og søndag d. 23. juni

Mødetid: 10.00-14:00

Underviser: Camilla Kjæhr

Pris: kr. 800 inkl. gebyr. Inkl. materialer.

Adresse: Assensvej 177, 5500 Middelfart

Alder: 15 år

Antal pladser: 13

Beskrivelse: Niveau: Kurset kræver ikke noget forudgående niveau eller evner.

I Grafik Weekenden vil vi udforske to forskellige typer grafiske tryk. Lørdag vil vi arbejde med linoleumstryk og søndag med collografi. Vi vil arbejde med, hvordan man udvælger og laver sit motiv, overfører det til trykpladen, og hvordan både højtryk (linoleumstryk) og dybtryk (collografi) fungerer.

Der vil både være mulighed for at tegne sine motiver i hånden, samt at lave dem digitalt på sin egen medbragte computer. Camilla har gode råd til begge dele og gratis online programmer (kræver ikke downloads), som kan bruges af jer, der ønsker at udforske de digitale muligheder.

Kurset vil bl.a. omfatte undervisning i:

• Valg og design af motiv til tryk

• Udskærings Teknikker til linoleumstryk (højtryk)

• Enkelt- og flerfarvede linoleumstryk med og uden trykpresse

• Introduktion til collografi (dybtryk)

• Komposition og tekstur

• Enkelt- og flerfarvede collografier

Trykpressen blev opfundet i middelalderen, og gjorde det muligt at udbrede viden og kunst hurtigere og mere effektivt, da tekst og illustrationer kunne reproduceres mekanisk. Dette betød, at viden blev mere tilgængelig for alle samfundslag - ligesom vi også har set det være tilfældet med opfindelsen af computeren og internettet. Denne mekaniske reproducerbarhed kan også være en fordel for kunstnere og andre kreative sjæle i dag, da det gør det muligt at lave håndlavede plakater, tekstilprints eller kort i relativt store oplæg.

Forplejning: Der vil blive serveret kaffe/te, men frokost skal selv medbringes.

Om underviser: Camilla Kjæhr er en ung kunstner uden formel kunstnerisk uddannelse. Hun har gennem 10 år været billedkunst elev på Den Kreative Skole i Fredericia, senest med ca. 5 år på talentholdet. Kunstnerisk har hun en stor interesse for grafik og maleri, og er desuden uddannet med en cand.mag. i æstetik og kultur fra Aarhus Universitet, og har derigennem også en bred teoretisk viden om æstetiske udtryksformer.

MATERIALER:

• Collografiske materialer (forskellige teksturer, stofrester, papir, karton, sandpapir, salt, sukker osv.)

• Linoleums Skæreredskaber og linoleumsplader (bløde og hårde, evt. stempel plader)

• Trykfarver, pensler, rulle og andre trykmaterialer

• Papir til trykning

• Trykpresser

• Computere med internetadgang (kursisterne medbringer selv)

Pris: kr. 800. inkl. gebyr. inkl. materialer. 2 dage i alt 8 lektioner.